Totaal aantal pageviews
woensdag 12 september 2012
MLI RSD Voorbeelden van Uitgebreide Curriculum Analyse
Hier vind je voorbeelden van een uitgebreide curriculum-analyse
MLI RSD 12 September-bijeenkomst Roosendaal
Tijdens Bijeenkomst LA2-2
Algemene logistiek, Blogger, Toegang (emails) etc.
1. Duo-bespreking A (Danielle)
Algemene logistiek, Blogger, Toegang (emails) etc.
1. Duo-bespreking A (Danielle)
Bespreek in duo's de meest opmerkelijke verschillen 'Intended', 'Implemented' en 'Attained Curriculum' en reflecteer samen op de achterliggende oorzaken.
Teken samen in duo's hoe het spinnenweb Van den Akker (2008) eruit ziet voor jouw school. Let op: Maak onderwijl aantekeningen voor een blogbericht hierover!
Plaats je belangrijkste bevindingen van de duo-bespreking op je blog, naam bericht:
"Week 2: 'Intended', 'Implemented' en 'Attained Curriculum'"
Teken samen in duo's hoe het spinnenweb Van den Akker (2008) eruit ziet voor jouw school. Let op: Maak onderwijl aantekeningen voor een blogbericht hierover!
Plaats je belangrijkste bevindingen van de duo-bespreking op je blog, naam bericht:
"Week 2: 'Intended', 'Implemented' en 'Attained Curriculum'"
2. Gezamenlijke Groepsdialoog Curriculum Pantomime (activerende opdracht) (Danielle)
Korte Pauze
Werkvorm-analyse en verwerking op blog naam bericht:
"Week 2: Werkvorm-analyse
Korte Pauze
"Week 2: Werkvorm-analyse
Korte Pauze
Voorbereiding voor volgende week: Blog, Dropbox
Na Bijeenkomst LA2-2
Opdracht 5: BERICHT INTENDED, IMPLEMENTED, ATTAINED (voor 19 maart)
-->
Vervolmaak het bericht "Week 2: 'Intended', 'Implemented' en 'Attained' Curriculum' & Curriculum-spinneweb" voor meelezers binnen LA2 en externe lezers.
Let op: Plaats nette berichten want externe lezers zullen je blogs gaan bekijken op een gegeven moment.
Vervolmaak het bericht "Week 2: 'Intended', 'Implemented' en 'Attained' Curriculum' & Curriculum-spinneweb" voor meelezers binnen LA2 en externe lezers.
Let op: Plaats nette berichten want externe lezers zullen je blogs gaan bekijken op een gegeven moment.
Opdracht 6a t/m 6e: CURRICULUMANALYSE (voor 26 maart)
6a: Verzamel zoveel mogelijk curriculumdocumenten, liefst digitaal.
6a: Verzamel zoveel mogelijk curriculumdocumenten, liefst digitaal.
6b: Analyseer de opbouw van het curriculum van je eigen school. Analyseer de leerdoelen en leerlijnen/opbouw. Volg de opbouw van leerlijnen en leerdoelen over de groepen/jaren heen.
PO: Gebruik hiervoor de referentieniveaus taal en rekenen en de kerndoelen
PO: Gebruik hiervoor de referentieniveaus taal en rekenen en de kerndoelen
VO: Gebruik hiervoor de referentieniveaus taal en rekenen en de kerndoelen
MBO: Gebruik het kwalificatiedossier en de shl-competenties;
HBO: Gebruik het beroepsspecifieke opleidingsprofiel eventueel Dublin-descriptoren, als deze niet reeds geintegreerd zijn in het beroepsspecifieke opleidingsprofiel ``
Organisaties: Bedrijfsopleidingsplan, HRM/HRD beleid
Allen: Eventueel 21st Century Skills als dat reeds van toepassing is.
6c: Schets het curriculum in een visualisatie.
Gebruik daarbij eventueel Microsoft Word/Visio, Mindjetmanager of freeware visualisatie tools te vinden op http://download.cnet.com/ (zoek op mindmap of drawing) of een tekenprogramma.
Gebruik dropbox om naar documenten te verwijzen, via je blog.
Neem minimaal - in je visualisatie - de volgende aspecten op:
Gebruik daarbij eventueel Microsoft Word/Visio, Mindjetmanager of freeware visualisatie tools te vinden op http://download.cnet.com/ (zoek op mindmap of drawing) of een tekenprogramma.
Gebruik dropbox om naar documenten te verwijzen, via je blog.
Neem minimaal - in je visualisatie - de volgende aspecten op:
Visualiseer: Leerlijnen en Leerdoelen
Visualiseer: Bovenbouw, Middenbouw, Onderbouw (po); (vo/mbo/hbo) leerjaren/niveaus
Visualiseer: Leermiddelen, (gebruikte) Methoden, (grotere) Leeractiviteiten/Projecten.
6d: Beantwoord de volgende vragen op je blog:
[Let op: werk ze systematisch af, sla er geen over!]
6d1. Welke leerlijnen/leerdoelen herken je?
6d2. Naar welke leerdoelen leiden deze leerlijnen? 6d3: Welke integratie of samenhang van leerdoelen zie je?
6d4. Hoe komen deze leerdoelen in het primaire proces van jouw groep(en)/leerjaren terug (e.g. methoden, contractwerk, vakken en leermiddelen)?
6d5. Welke sterke punten herken je, wat zijn zwakkere punten?
6d6: Plaats de resultaten van deze analyse op je blog (max 800 woorden). Noem dit bericht "Week 2: Curriculum-analyse" (vaste benaming).
1. Summatief deelproduct Curriculum-analyse A = Visualisatie
2. Summatief deelproduct Curriculum-analyse B = Analyse van Curriculum in woorden
3. Summatief deelproduct Curriculum-analyse C = Antwoord op vraag 6d1 t/m 6d5.
LET OP: Dit bespreken we heel specifiek na, dus maak een duidelijke verslaggeving!
zondag 9 september 2012
woensdag 5 september 2012
MLI RSD 5 september 2012 Start LA2
Beste MLI-ers Roosendaal,
Welkom bij de Blog van Leerarrangement 2, Uitdagend Ontwerpen van Onderwijs.
Gedurende dit tweede leerarrangement (LA2), zal deze blog een belangrijk ontmoetingspunt zijn voor jullie (als onderwijsontwerpers).
Deze blog is vooral bedoeld voor de intensivering van ons contact.
Eerder werd deze blog gebruikt voor MLI Eindhoven.
Ook is het een middel voor systematische reflectie en (peer)feedback.
Tijdens Bijeenkomst LA2-1
1. Algemene introductie over LA2, assessmentcriteria, formatieve en summatieve feedback, feedbackformulier (Dimphy & Danielle).
2. Presentatie "Verschillende Perspectieven op het Curriculum" (Danielle)
3. Demo Dropbox en Demo Blogger (Danielle)
4. Uitleg over Curriculum Analyse Eigen School, volgt in week 2 en 3 (Dimphy) en bestellen/kopie Meso-consult boekje voor 26 maart
Na Bijeenkomst LA2-1
Opdracht 1: REGEL DROPBOX
We werken met Dropbox. Als je nog niet in het bezit bent van een zogenaamde Dropbox, mail dan naar Danielle ( danielle.deboer@fontys.nl ) voor een uitnodiging voor Dropbox.
Deze blog is vooral bedoeld voor de intensivering van ons contact.
Eerder werd deze blog gebruikt voor MLI Eindhoven.
Ook is het een middel voor systematische reflectie en (peer)feedback.
Tijdens Bijeenkomst LA2-1
1. Algemene introductie over LA2, assessmentcriteria, formatieve en summatieve feedback, feedbackformulier (Dimphy & Danielle).
2. Presentatie "Verschillende Perspectieven op het Curriculum" (Danielle)
3. Demo Dropbox en Demo Blogger (Danielle)
4. Uitleg over Curriculum Analyse Eigen School, volgt in week 2 en 3 (Dimphy) en bestellen/kopie Meso-consult boekje voor 26 maart
Na Bijeenkomst LA2-1
Opdracht 1: REGEL DROPBOX
We werken met Dropbox. Als je nog niet in het bezit bent van een zogenaamde Dropbox, mail dan naar Danielle ( danielle.deboer@fontys.nl ) voor een uitnodiging voor Dropbox.
Opdracht 2: LEES VAN DEN AKKER
Lezen artikel van Van den Akker (2003) Beschrijf het curriculum als volgt:
INTENDED Ideal: "beschrijving eigen school"
Formal/Written: "beschrijving eigen school"
IMPLEMENTED Perceived: "beschrijving eigen school"
Operational: "beschrijving eigen school"
ATTAINED Experiential: "beschrijving eigen school"
Learned: "beschrijving eigen school"
Neem deze beschrijving op papier mee naar Bijeenkomst LA2-2 op 12 September.
Opdracht 3: MAAK EEN BLOG
Maak een eigen ontwerpblog op Blogger.
Maak een eigen ontwerpblog op Blogger.
Let op: jouw Blog is echt een leermiddel.
Je ontvangt feedback op je Blog.
Hoe je feedback geeft, ontvangt en verwerkt wordt summatief beoordeeld.
Je ontvangt feedback op je Blog.
Hoe je feedback geeft, ontvangt en verwerkt wordt summatief beoordeeld.
Immers is "hoe je feedback geeft, ontvangt en verwerkt" een belangrijke vaardigheid voor een ontwerper van (vernieuwend) onderwijs met een lerende houding.
Opdracht 4: WORD VOLGER
Meld je ook aan als volger van deze LA2-blog en als volger voor mede-studentenblogs.
Opdracht 4: WORD VOLGER
Meld je ook aan als volger van deze LA2-blog en als volger voor mede-studentenblogs.
Op die manier, zijn alle studenten en docenten verbonden.
woensdag 11 juli 2012
12 juli eindbeoordeling in de Fontys-mailbox
Eerder dan de gebruikelijke twee werkweken (zoals bepaald in de OER van de opleiding) zullen jullie morgen (12 juli) het eindoordeel van LA2 ontvangen. Dit eindoordeel wordt gecommuniceerd via jullie Fontys-email. Een expliciete verantwoording van de beoordeling zal dan worden versterkt (in een aparte attachment), met daarin ook een algemene typering van je leerproces en zaken die je meekunt nemen in de studiebegeleiding.
Verder zal - na de vakantie - lector Anje Ros de prijs voor het best ontwerpteam uitreiken op een ludieke wijze.
We wensen jullie nogmaals een heel goede vakantie!
Hartelijke groet en tot het volgende Academisch jaar,
Dimphy & Danielle
Verder zal - na de vakantie - lector Anje Ros de prijs voor het best ontwerpteam uitreiken op een ludieke wijze.
We wensen jullie nogmaals een heel goede vakantie!
Hartelijke groet en tot het volgende Academisch jaar,
Dimphy & Danielle
maandag 9 juli 2012
Beoordeling LA2
De feedback van LA2 krijgen jullie deze week. Volgens het onderwijs-en examenreglement staat er 2 werkweken voor. Wij geven over het algemeen de feedback meestal eerder terug dan deze termijn. Dit even als extra informatie.
Hartelijke groet en fijne vakantie,
Dimphy en Danielle
Abonneren op:
Posts (Atom)