Totaal aantal pageviews

woensdag 5 september 2012

MLI RSD 5 september 2012 Start LA2

Beste MLI-ers Roosendaal, 
Welkom bij de Blog van Leerarrangement 2, Uitdagend Ontwerpen van Onderwijs.
Gedurende dit tweede leerarrangement (LA2), zal deze blog een belangrijk ontmoetingspunt zijn voor jullie (als onderwijsontwerpers).
Deze blog is vooral bedoeld voor de intensivering van ons contact.
Eerder werd  deze blog gebruikt voor MLI Eindhoven.
Ook is het een middel voor systematische reflectie en (peer)feedback.






Tijdens Bijeenkomst LA2-1

1. Algemene introductie over LA2, assessmentcriteria, formatieve en summatieve feedback, feedbackformulier (Dimphy & Danielle).

2. Presentatie "Verschillende Perspectieven op het Curriculum" (Danielle)

3. Demo Dropbox en Demo Blogger (Danielle)

4. Uitleg over Curriculum Analyse Eigen School, volgt in week 2 en 3 (Dimphy) en bestellen/kopie Meso-consult boekje voor 26 maart


Na Bijeenkomst LA2-1


Opdracht 1: REGEL DROPBOX 
We werken met Dropbox. Als je nog niet in het bezit bent van een zogenaamde Dropbox, mail dan naar Danielle ( danielle.deboer@fontys.nl ) voor een uitnodiging voor Dropbox.
-->

Opdracht 2: LEES VAN DEN AKKER

Lezen artikel van Van den Akker (2003) Beschrijf het curriculum als volgt: 

INTENDED
             Ideal: "beschrijving eigen school"

                                 Formal/Written: "beschrijving eigen school"
IMPLEMENTED    Perceived: "beschrijving eigen school"
                                 Operational: "beschrijving eigen school"
ATTAINED             Experiential: "beschrijving eigen school"
                                 Learned: "beschrijving eigen school"

Neem deze beschrijving op papier mee naar Bijeenkomst LA2-2 op 12 September.
Opdracht 3: MAAK EEN BLOG
Maak een eigen ontwerpblog op Blogger. 
Let op: jouw Blog is echt een leermiddel.
Je ontvangt feedback op je Blog.
Hoe je feedback geeft, ontvangt en verwerkt wordt summatief beoordeeld.
Immers is "hoe je feedback geeft, ontvangt en verwerkt" een belangrijke vaardigheid voor een ontwerper van (vernieuwend) onderwijs met een lerende houding.

Opdracht 4:
WORD VOLGER
Meld je ook aan als volger van deze LA2-blog en als volger voor mede-studentenblogs. 
Op die manier, zijn alle studenten en docenten verbonden. 



13 opmerkingen:

  1. Ik vind de opdracht om het schema van Van den Akker in te vullen best wel moeilijk.
    Ik krijg het idee dat het invullen van het schema een onderzoek opzich is.
    Is er een best practice van een ingevuld schema van Van den Akker?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, Ik denk dat daar echt wel wat in zit.....Ik buig me er morgen even over met mijn directeur... Het is geen invulopdracht om in een keer of 2 a 3 bij de koffie te klaren... Zo'n best practice is wel welkom, anders blijft het zwembad zo groot....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is belangrijk het artikel goed door te lezen, alvorens aan de slag te gaan. We hebben voorbeeldmatig materiaal op de blog geplaatst. Geen van onze opdrachten kun je bij de koffie klaren. Master Niveau vraagt analytisch vermogen en verdieping (in het eigen curriculum).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Danielle,

      Ik wil graag word-documenten (zoals de analyse curriculum op mijn blog plaatsen en ook adobe acrobat documenten. Ik ben een paar uurtjes al het pogen, maar vooralsnog zonder resultaat. Moet er eerst gedropt worden op de box, of zijn er andere wegen?
      Nu toch echt ff wat aanwijzingen nodig.
      Thanks, Lilian

      Verwijderen
    2. Als start....De documenten kunnen alleen in de public map gelinkt worden, anders werkt het niet. Er zijn verschillende handleidingen te vinden op internet. Zoals wij al eerder aangaven via Youtube en op Google. Hier is een Nederlandse versie: http://dl.dropbox.com/u/10299410/DROPBOX%20handleiding%20%28aco%29.pdf

      Vergeet dus niet dat het internet zelf een prachtige bron is om te voorkomen dat je uren bezig bent. Succes! Als het niet lukt, dan helpen we je volgende week.

      Verwijderen
  4. Hoi Danielle (en andere lezers)
    Hier de link naar mijn weblog.

    http://pvanklaveren.tumblr.com/



    (ik moest een naam verzinnen van Blogger om iets te mogen posten... vandaar vreemde naam...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Dimphy,
    Wat was de titel van dat kleine boekje dat je maandag liet zien?
    groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Werken met Kernconcepten:

    http://www.kpcgroep.nl/nl-NL/Publicaties/Werken%20met%20kernconcepten.aspx

    en


    http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/75-modellen-van-het-onderwijs/1001004010968547/index.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Danielle,

    Lost in documentation, voor onze opleiding is zeer veel documentatie beschikbaar, onderwijsconcept,onderwijsvisie, opleidingsprofiel,kwaliteitsjaarverslag, praktische ontwerpeisen onderwijs, kritische reflectie (2 maal accreditatiedocumenten) beleidsplan toetsing en ongetwijfeld vergeet ik nog documenten....allemaal gerelateerd aan curriculum
    Een rijke, 'bosrijke' leeromgeving om in te verdwalen. Ik ben op zoek naar een tomtom in deze data-overvloed, tips?
    groet
    Lost in documentation

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gebruik de documenten om de vragen die wij stellen te beantwoorden. Dan ben je okee. De vragen geven je meer focus. Om nog meer focus te krijgen, kun je kijken naar onze voorbeelden. Dan zie je wat je ongeveer minimaal hoeft op te leveren. Kritische Reflectie is minder geschikt (is voor een bepaald (ander) doel, ofwel verantwoording en meer bureaucratisch). Het beantwoorden van de vragen staat dus centraal. Schematisch kun je ook al heel veel oplossen en zoek naar die rode draad in de documenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi allemaal,

    Mijn excuses voor de uitnodiging die ik jullie verstuurd heb voor deze blog. Ik wilde jullie uitnodigen voor mijn blog, maar was iets te snel van start gegaan. Het leek me achteraf ook net iets te makkelijk...
    Kan ik de oorzaak nog op mijn ziek zijn schuiven?

    Ondertussen heb ik het volgens mij op de juiste manier gedaan. Nu hopen dat iedereen de link op tijd ziet.

    Tot komende week.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo allemaal. Mijn blog vind je hier: http://kobusvanderslossen.blogspot.nl/

    Groetjes
    Gert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen