Totaal aantal pageviews

dinsdag 29 mei 2012

Feedback op blogs

We zijn de laatste mensen aan het feedbacken. Danielle neemt een paar mensen over van Dimphy, omdat zij ziek is geweest en een opstapeling van werk heeft. We hopen over twee dagen iedereen van feedback te hebben voorzien. 

maandag 21 mei 2012

Feedback op blogs

Inmiddels zien jullie een aantal van jullie reeds feedback hebben gekregen op jullie blog. Wij hopen aan het einde van de week iedereen van feedback te hebben voorzien. Dimphy is overigens ziek geweest deze week.

Trapmodel en Observeren

Presentatie over Observeren

Presentatie over Trapmodel

maandag 14 mei 2012

Voorbeelden van Ouderejaars

Hier vind je voorbeelden van voorgaande jaren (alumni en tweedejaars). Het geeft je een idee van hoe een ontwerp er uiteindelijk uit kan komen te zien: 

Voorbeelden van trapmodellen in drie trappen:

Trapmodel van Andrea

mbo-voorbeelden volgen!

Voorbeelden van eindpresentaties van ontwerpen, incluis trapmodel en andere essentiele aspecten, bijv. scaffolding, werkvormen, flow, differentiatie etc. 







maandag 23 april 2012

Taakweek en differentiatie-bericht

Beste MLI-ers,

Dimphy en ik hebben differentiatie-berichten geplaatst om tegemoet te komen aan jullie individuele vragen en maatwerk. Ook om jullie te inspireren en natuurlijk om belangrijke basiskennis aan te brengen. De komende weken hebben jullie de tijd om deze informatie in je eigen tempo op te nemen. Maak hiervoor een planning met je team. Je hoeft niet alles zelf te lezen/zien, je kunt:

1. Korte samenvattingen plaatsen op het blog;
2. Een kort kringgesprek houden over de literatuur of webcolleges;
3. Elkaar informeren over de Skype op een gemeenschappelijk moment;
4. In Prezi een conceptuele tekening maken en dan delen;
5. Kort gesproken tekst (bijv. 5 min) opnemen en de geluidsfiles plaatsen op de teamblog en
6. Evernote (aantekeningen app) gebruiken via Ipad.

Wij hebben de teams ingericht om jullie efficiƫnt in een korte tijd veel kennis te kunnen laten opnemen, zonder alles allemaal zelf te moeten doen. Ook om feedback gerichter en frequenter te laten plaatsvinden.
Verder ga je samen op en heb je een stok achter de deur t.o.v. je teamgenoten.

Volgende bijeenkomst, leggen wij het een en ander nader uit.

Mochten er vragen zijn, schroom ons niet te contacten (ook via Skype)

Groet, Dimphy en Danielle

Webcolleges

Extra tip: Laat de webcolleges rustig laden, het zijn zware bestanden. Ze werken dus wel.

zondag 22 april 2012

Differentiatie-bericht Innokitchen Team

Beste Innokitchen-ontwerpers, 

Zoals beloofd gaan wij nu differentieren in de groep. Deze differentiatieberichten worden op de algemene blog geplaatst met een link op jullie eigen blog, om de andere studenten zicht te geven op wat er gebeurt in de andere teams. Voor jullie hebben wij de volgende kennis en creatieve input samengesteld, voor de komende tijd, tot aan het einde van LA2. De komende bijeenkomsten vullen jullie dus in vanuit jullie eigen "Innokitchen (competentiegericht) Perspectief": 

Literatuur:

Teamsuggestie: 
Maak op je gezamenlijke blog een planning om deze literatuur efficient samen te lezen. 
Je kunt ervoor kiezen om samen een deel van een rapport, artikel of boek samen te lezen.
Daarna leest ieder bepaalde stukken en plaatst een samenvatting op de Innokitchen Designblog. Plaatsen jullie ook leessuggesties op Dropbox, via jullie teamblog? 

We geven de volgende leessuggesties: 

Rondom Onderwijsontwerpmodellen: 

Bestel het boek van de 75 onderwijsmodellen, als je die al niet hebt. 
Bekijk samen nauwgezet de website van UC Denver.
Maak een top drie van relevante en interessante ontwerpmodellen voor jouw onderwijsontwerp. 
Plaats die op de gemeenschappelijke blog en geef elkaar feedback op deze keuze. 

Bestel ook het volgende boek van Ellen Klatter (Giel) Of gratis online te printen. 
Deze publicatie is beter toegesneden op Didi, Dienie, Jennie, Marco en Matthieu.


'Hoe meetbaar zijn competenties' door Ton Luken (voor iedereen handig, vooral Lambert?)


Het glas vult zich door Van den Bergh en de Bruijn (zie ook de literatuurlijst en zoek waar gewenst door) (empirie van CGO) en de Oratie installatie Elly de Bruijn (kort overzicht).


Rondom Integratie van ICT-tools in je ontwerp: 

Kijk ook naar bericht van Danielle over Ibooks Author en Imovie. Verdiep je er alvast in, want als je straks gaat ontwerpen, dan ben je je de basiskennis al machtig (iedereen)

Webcolleges: 

Rondom Vraagsturing en Scaffolding, door Danielle gemonteerd:

Webcollege Janneke van de Pol, Over Scaffolding (Belangrijk punt, zeker als de ontwerpen meer projectgericht gaan worden) plus de powerpoint


Teamsuggestie: 

Wederom, probeer niet alles allemaal te bekijken. Probeer te verdelen (naar affiniteit en relevantie) dan kun je een samenvatting posten op de Innokitchen blog: 

Belangrijk ontwerppunten voor de komende tijd: 

Voor de komende tijd: 

1. Kies voor een model, zie boek UC Denver/Coppoolse, bijv. 
- Voorbeeld 1: 4C/ID model
- Voorbeeld 2: Projectgericht werken
- Voorbeeld 30: Discovery learning

2. Kies een schil (middel van leren) hier om heen:
- Voorbeeld 1: Leren middels ICT
- Voorbeeld 2: Integraal ontwerp 
- Voorbeeld 3: Project-onderwijs

3. Kies een schil om deze schil (leeromgeving) hier weer om heen:
- Voorbeeld 1: Gemengde klassen/leergroepen
- Voorbeeld 2: Authentieke leeromgeving, bijv. simulatie van een bedrijf of een 'wereld'*
- Voorbeeld 3: BPV, Bedrijven of zelf te kiezen leeromgeving geent op werkveld. 

*Bijv. een ontwerpsituatie, actuele situatie in de regio, die een rijke leeromgeving kan zijn. 

4. Geef stake-holders een plaats in de verschillende schillen:
- Voorbeeld 1: Ouders (als experts of als coaches)
- Voorbeeld 2: Bedrijven of Experts of bepaalde kennisdomeinen
- Voorbeeld 3: Gemeentes, Pabo's, Hogescholen, Universiteiten en stagiaires

5. Voorwerk verrichten: Probeer alvast voor competenties te kiezen. Kies er twee of drie (nietmeer dan dat). 

Teamsuggestie: Brainstorm binnenkort samen over deze schil opbouw om je onderwijsontwerp verder te concretiseren. 

Valkuil voor komende tijd:

Maak een strakke planning met lezen en de webcolleges, plaats die op de blog. 
Dan vlotten jullie sneller in het Innokitchen Perspectief-ontwerp. Doe zoveel mogelijk samen (samenvattingen maken op blog, delen ontwerpen). Dat scheelt tijd. 

Winst voor komende tijd: 

Komen tot een concreet ontwerp en mogelijkheden tot samenwerking op bepaalde vlakken. Je innovativiteit oprekken en komen tot een vernieuwend onderwijsontwerp voor het beroepsonderwijs, want immers "waar zouden we zijn zonder goed beroepsonderwijs". 

Heel veel plezier met jullie eerste start!

Mochten er vragen zijn, mail of skype Danielle dan. 
Dit bericht staat natuurlijk niet los van de begeleiding. 
Dus benut deze, ook buiten de bijeenkomsten om.