Totaal aantal pageviews

dinsdag 13 maart 2012

Tips gegeven tijdens Bijeenkomst 12 Maart 2012

Beste MLI-ers,

Even wat tips en (gedifferentieerde) handreikingen voor verschillende vragen n.a.v. de bijeenkomst 12 Maart.

1. Blogger/Dropbox: Volgende week zullen we jullie gedifferentieerd helpen (op jullie verschillende mediawijsheidniveaus) met het opzetten van jullie blogs. Probeer eerst zelf de demo's te bekijken en zover mogelijk zelf te komen. Als dat niet lukt, geen probleem. Maak in ieder geval een account aan. We helpen jullie goed op weg, de volgende bijeenkomst!

2. Curriculum theorie: Het is essentieel als herontwerper om een basis te hebben in curriculumtheorie; ZEKER als je al een aantal jaren bezig bent in dit "vak"! We adviseren het boek van Valcke of een instapboek van Coppoolse en Vroegindeweij (dit is een boek op hbo-niveau. Dus het is heel basaal).

Mocht je echt uitdaging willen? Dan adviseren wij de overzichtswebsite van de Universiteit van Colorado. LET OP: Dit is een encyclopedische weergave. Dus niet alles doorlezen! Je kunt er een beetje rondbladeren om een idee te krijgen over de empirische kennis van curricula en de opgebouwde historie.

Als je nog heel basale kennis hebt, scan dan deze website (NA het lezen van de instapboeken!). Dan heb je een idee van de mogelijkheden tot verdieping in de verdere toekomst.

3. Design Research en LA5: LA2 en LA5 vervlechten is een goede mogelijkheid. Mensen, die zijn geinteresseerd, kunnen wellicht een ontwerpteam vormen.

Ideaal leesvoer voor hen is:


3a. Samenvatting DBR en bestellen boek (het oeuvre op dit DBR-gebied)

3b. Portaal DBR

3c. Zeer aan te raden: DBR resources

3d. Of de vele gratis artikelen, als je zoekt op Google: "Van den Akker" EN "McKenney". Plus ook: "McKenney" EN "Reeves".

4. Curriculum-opdrachten: Even voor de duidelijkheid! De Curriculum-analyse bestaat uit:

Eerst: Van den Akker lezen en dan een reflectie op Intended, Perceived en Attained Curriculum

Daarna (later, en meer tijd voor, bijeenkomst erna): Verzamelen van Curriculum-documenten van de eigen school/opleiding en analyse daarvan (opdracht 6).

5. Skype chat voor korte verhelderende vragen: Danielle (als hoofddocent) faciliteert studenten via de chat. Je kunt mij vinden op mijn naam "Danielle de Boer" en nickname "daand8", regio "Tervuren, Belgie". Ik antwoord wanneer ik kan, zelfs ook in het weekend. Maar als ik niet antwoord, dan ben ik waarschijnlijk druk. Ik ben namelijk ook docent in de MLE, Lid Examencommissie/Toetscommissie en doe veel van de coordinatie van MLI/MLE in Roosendaal, dus reis veel.

6. Twitter: Danielle twittert over vernieuwende onderwijsontwerpen. Je kunt mij volgen, via Twitter.

7. Linkedin: Danielle kun je ook toevoegen via Linkedin. Op die manier is doorverwijzen vanuit ons netwerk makkelijk, bijv. naar mogelijke onderwijsontwerp-experts.

8. Onderwijsontwerpers met een passie voor techniek en programmeren. Mogelijkheden zijn bijv. Werken met Imovie (filmmontage), Ibooks Author en RAD PHP Xe als je met Apple werkt bijvoorbeeld. LET OP: Ibooks Author is vooralsnog gratis. RAD PHP Xe is ENKEL VANDAAG te verkrijgen op Surfspot voor 30 euro i.p.v. 111 euro. Dus schaf het aan. We zijn er zelf nog mee aan het experimenteren, maar als je een echte voorloper bent m.b.t. apps en je kunt bijvoorbeeld al programmeren in C++, PHP of basic html. Dan kun je al een beetje stoeien met het een en ander.

9. TOT SLOT: Probeer jezelf te vernieuwen tijdens dit LA. We bieden jullie allerlei tools om hiermee aan de slag te gaan. Ook kun je zelf veel zaken inbrengen, vraag het ons gerust.

10. Als je al blogvaardiger bent, kun je dan een blogberichtje plaatsen met een foto naam en eventuele onderwijsontwerpwensen/affiniteiten? Dan probeert Danielle jullie namen z.s.m. te onthouden en spelen wij in op jullie op maat wensen!

Hartelijke groet, Dimphy en Danielle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten