Totaal aantal pageviews

donderdag 8 maart 2012

19 maart Curriculum Analyse

Tijdens Bijeenkomst LA2-2
1. Duo-bespreking A (Danielle)
Bespreek in duo's de meest opmerkelijke verschillen 'Intended', 'Implemented' en 'Attained Curriculum' en reflecteer samen op de achterliggende oorzaken.
Teken samen in duo's hoe het spinnenweb Van den Akker (2008) eruit ziet voor jouw school. Let op: Maak onderwijl aantekeningen voor een blogbericht hierover!


Plaats je belangrijkste bevindingen van de duo-bespreking op je blog, naam bericht:
"Week 2:
'Intended', 'Implemented' en 'Attained Curriculum'"

2. Gezamenlijke Groepsdialoog Spinnenweb (activerende opdracht) (Danielle)

Korte Pauze

3. Scenariospel Deel I (Dimphy)

Korte Pauze


4. Scenariospel Deel II (Dimphy)


5. Uitleg Dimphy over literatuur voor LA2-3, 26 maart (Meso-consult boekje)

Na Bijeenkomst LA2-2
Opdracht 5: BERICHT INTENDED, IMPLEMENTED, ATTAINED (voor 19 maart)
Vervolmaak het
bericht "Week 2: 'Intended', 'Implemented' en 'Attained' Curriculum' & Curriculum-spinneweb" voor meelezers binnen LA2 en externe lezers.

Let op:
Plaats nette berichten want externe lezers zullen je blogs gaan bekijken op een gegeven moment. 


Opdracht 6a t/m 6e: CURRICULUMANALYSE (voor 26 maart)
6a: Verzamel zoveel mogelijk curriculumdocumenten, liefst digitaal.
6b: Analyseer de opbouw van het curriculum van je eigen school. Analyseer de leerdoelen en leerlijnen/opbouw. Volg de opbouw van leerlijnen en leerdoelen over de groepen/jaren heen.
PO: Gebruik hiervoor de referentieniveaus taal en rekenen en de kerndoelen 

VO:
Gebruik hiervoor de referentieniveaus taal en rekenen en de kerndoelen


HBO: Gebruik het beroepsspecifieke opleidingsprofiel eventueel Dublin-descriptoren, als deze niet reeds geintegreerd zijn in het beroepsspecifieke opleidingsprofiel ``





Organisaties: Bedrijfsopleidingsplan, HRM/HRD beleid


Allen: Eventueel 21st Century Skills als dat reeds van toepassing is.

6c: Schets het curriculum in een visualisatie.
Gebruik daarbij eventueel Microsoft Word/Visio, Mindjetmanager of freeware visualisatie tools te vinden op http://download.cnet.com/ (zoek op mindmap of drawing) of een tekenprogramma.
Gebruik dropbox om naar documenten te verwijzen, via je blog.

Neem minimaal - in je visualisatie - de volgende aspecten op: 

Visualiseer: Leerlijnen en Leerdoelen
Visualiseer: Bovenbouw, Middenbouw, Onderbouw (po); (vo/mbo/hbo) leerjaren/niveaus
Visualiseer: Leermiddelen, (gebruikte) Methoden, (grotere) Leeractiviteiten/Projecten.

6d: Beantwoord de volgende vragen op je blog:

[Let op: werk ze systematisch af, sla er geen over!]

6d1. Welke leerlijnen/leerdoelen herken je? 
6d2. Naar welke leerdoelen leiden deze leerlijnen? 6d3: Welke integratie of samenhang van leerdoelen zie je?
6d4. Hoe komen deze leerdoelen in het primaire proces van jouw groep(en)/leerjaren terug (e.g. methoden, contractwerk, vakken en leermiddelen)?
6d5. Welke sterke punten herken je, wat zijn zwakkere punten?
6d6: Plaats de resultaten van deze analyse op je blog (max 800 woorden). Noem dit bericht "Week 2: Curriculum-analyse" (vaste benaming).

1. Summatief deelproduct Curriculum-analyse A = Visualisatie
2.
Summatief deelproduct Curriculum-analyse B = Analyse van Curriculum in woorden
3.
Summatief deelproduct Curriculum-analyse C = Antwoord op vraag 6d1 t/m 6d5.

LET OP: Dit bespreken we heel specifiek na, dus maak een duidelijke verslaggeving!







1 opmerking: