Totaal aantal pageviews

zondag 22 april 2012

Differentiatie-bericht Innokitchen Team

Beste Innokitchen-ontwerpers, 

Zoals beloofd gaan wij nu differentieren in de groep. Deze differentiatieberichten worden op de algemene blog geplaatst met een link op jullie eigen blog, om de andere studenten zicht te geven op wat er gebeurt in de andere teams. Voor jullie hebben wij de volgende kennis en creatieve input samengesteld, voor de komende tijd, tot aan het einde van LA2. De komende bijeenkomsten vullen jullie dus in vanuit jullie eigen "Innokitchen (competentiegericht) Perspectief": 

Literatuur:

Teamsuggestie: 
Maak op je gezamenlijke blog een planning om deze literatuur efficient samen te lezen. 
Je kunt ervoor kiezen om samen een deel van een rapport, artikel of boek samen te lezen.
Daarna leest ieder bepaalde stukken en plaatst een samenvatting op de Innokitchen Designblog. Plaatsen jullie ook leessuggesties op Dropbox, via jullie teamblog? 

We geven de volgende leessuggesties: 

Rondom Onderwijsontwerpmodellen: 

Bestel het boek van de 75 onderwijsmodellen, als je die al niet hebt. 
Bekijk samen nauwgezet de website van UC Denver.
Maak een top drie van relevante en interessante ontwerpmodellen voor jouw onderwijsontwerp. 
Plaats die op de gemeenschappelijke blog en geef elkaar feedback op deze keuze. 

Bestel ook het volgende boek van Ellen Klatter (Giel) Of gratis online te printen. 
Deze publicatie is beter toegesneden op Didi, Dienie, Jennie, Marco en Matthieu.


'Hoe meetbaar zijn competenties' door Ton Luken (voor iedereen handig, vooral Lambert?)


Het glas vult zich door Van den Bergh en de Bruijn (zie ook de literatuurlijst en zoek waar gewenst door) (empirie van CGO) en de Oratie installatie Elly de Bruijn (kort overzicht).


Rondom Integratie van ICT-tools in je ontwerp: 

Kijk ook naar bericht van Danielle over Ibooks Author en Imovie. Verdiep je er alvast in, want als je straks gaat ontwerpen, dan ben je je de basiskennis al machtig (iedereen)

Webcolleges: 

Rondom Vraagsturing en Scaffolding, door Danielle gemonteerd:

Webcollege Janneke van de Pol, Over Scaffolding (Belangrijk punt, zeker als de ontwerpen meer projectgericht gaan worden) plus de powerpoint


Teamsuggestie: 

Wederom, probeer niet alles allemaal te bekijken. Probeer te verdelen (naar affiniteit en relevantie) dan kun je een samenvatting posten op de Innokitchen blog: 

Belangrijk ontwerppunten voor de komende tijd: 

Voor de komende tijd: 

1. Kies voor een model, zie boek UC Denver/Coppoolse, bijv. 
- Voorbeeld 1: 4C/ID model
- Voorbeeld 2: Projectgericht werken
- Voorbeeld 30: Discovery learning

2. Kies een schil (middel van leren) hier om heen:
- Voorbeeld 1: Leren middels ICT
- Voorbeeld 2: Integraal ontwerp 
- Voorbeeld 3: Project-onderwijs

3. Kies een schil om deze schil (leeromgeving) hier weer om heen:
- Voorbeeld 1: Gemengde klassen/leergroepen
- Voorbeeld 2: Authentieke leeromgeving, bijv. simulatie van een bedrijf of een 'wereld'*
- Voorbeeld 3: BPV, Bedrijven of zelf te kiezen leeromgeving geent op werkveld. 

*Bijv. een ontwerpsituatie, actuele situatie in de regio, die een rijke leeromgeving kan zijn. 

4. Geef stake-holders een plaats in de verschillende schillen:
- Voorbeeld 1: Ouders (als experts of als coaches)
- Voorbeeld 2: Bedrijven of Experts of bepaalde kennisdomeinen
- Voorbeeld 3: Gemeentes, Pabo's, Hogescholen, Universiteiten en stagiaires

5. Voorwerk verrichten: Probeer alvast voor competenties te kiezen. Kies er twee of drie (nietmeer dan dat). 

Teamsuggestie: Brainstorm binnenkort samen over deze schil opbouw om je onderwijsontwerp verder te concretiseren. 

Valkuil voor komende tijd:

Maak een strakke planning met lezen en de webcolleges, plaats die op de blog. 
Dan vlotten jullie sneller in het Innokitchen Perspectief-ontwerp. Doe zoveel mogelijk samen (samenvattingen maken op blog, delen ontwerpen). Dat scheelt tijd. 

Winst voor komende tijd: 

Komen tot een concreet ontwerp en mogelijkheden tot samenwerking op bepaalde vlakken. Je innovativiteit oprekken en komen tot een vernieuwend onderwijsontwerp voor het beroepsonderwijs, want immers "waar zouden we zijn zonder goed beroepsonderwijs". 

Heel veel plezier met jullie eerste start!

Mochten er vragen zijn, mail of skype Danielle dan. 
Dit bericht staat natuurlijk niet los van de begeleiding. 
Dus benut deze, ook buiten de bijeenkomsten om. 

2 opmerkingen:

  1. Hoi Danielle,

    Wij (ons team) waren van mening dat we ook al feedback vanuit het team moesten geven op de curriculum-analyse van maart. Klopt dat?
    Of gaat het met betrekking tot het werken in het ontwerpteam enkel :) om bovenstaande zaken?

    Alvast bedankt voor het antwoord!

    Gr. Jennie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jennie,

    Dit hebben we eerder aangegeven: LET OP, WIJZIGING: 5 keer adequate feedback op blog is verplicht voor een goed summatief eindresultaat voor de curriculum-analyse (d.w.z. 2 MLI-feedbackgevers (middels plaatsen feedbackformulier op blog), 1 blogreactie van een directe collega en 2 keer feedback van Dimphy en Danielle (die krijgen jullie gaande de weg van ons, hoef je niets extra's voor te doen).

    In de werkvorm die wij hebben gedaan, is er al twee feedback gegeven door studenten.
    De collega moet dus worden geregeld en Dimphy en ik geven gaande het LA feedback.

    Dus het is niet nodig voor het assessment. Maar het kan wel helpen om elkaars ontwerp beter te bekijken.

    Groet, Danielle

    BeantwoordenVerwijderen