Totaal aantal pageviews

zondag 22 april 2012

Differentiatie-bericht voor Onderwijsbureau De Derde Orde



Beste Derde Orde-ontwerpers, 

Zoals beloofd gaan wij nu differentieren in de groep. Deze differentiatieberichten worden op de algemene blog geplaatst met een link op jullie eigen blog, om de andere studenten zicht te geven op wat er gebeurt in de andere teams. Voor jullie hebben wij de volgende kennis en creatieve input samengesteld, voor de komende tijd, tot aan het einde van LA2. De komende bijeenkomsten vullen jullie dus in vanuit jullie eigen "Professionaliserings Perspectief": 

Literatuur:

Teamsuggestie: 
Maak op je gezamenlijke blog een planning om deze literatuur efficient samen te lezen. 
Je kunt ervoor kiezen om samen een deel van een rapport, artikel of boek samen te lezen.
Daarna leest ieder bepaalde stukken en plaatst een samenvatting op de Professionaliseringsblog. Zo win je tijd! Stuur graag de link naar Danielle.

Plaatsen jullie ook leessuggesties die je zelf hebt op Dropbox, via jullie teamblog? 

We geven de volgende leessuggesties: 

Rondom Leren van Docenten: 

Lezen over Lerende Organisatie- literatuur (in deze volgorde): 


1ste, 2de, 3de orde leren in het kort


Lopen over water van Boonstra

Theory in use and espoused theory; Single-loop and double-loop learning en Model I and Model II (extra toevoeging: Hier heb je ook een handzaam artikel, waarin Model I en II tot in detail worden uitgelegd, zonder dat je Argyris & Schon, 1999 "boek Organisational Learning" hoeft door te akkeren). 

Bestel dit boek:


Reflective Practioner van Schon (of op bol.com


Belangrijk ontwerppunten voor de komende tijd: 

Voor de komende tijd: 

1. Lees samen Boonstra en Schon

2. Brainstorm hoe jullie Model II te concretiseren voor jullie schoolorganisaties. 

3. Kies een schil (middel van leren) hier om heen:
- Voorbeeld 1: Innovatie-project
- Voorbeeld 2: Versterking schoolcommunity
- Voorbeeld 3: Time-management en efficiency

4. Kies een schil om deze schil (leeromgeving) hier weer om heen:
- Voorbeeld 1: ICT platform
- Voorbeeld 2: Fysieke community van ontmoeting
- Voorbeeld 3: Intervisie-groepjes 

5. Geef stake-holders een plaats in de verschillende schillen:
- Voorbeeld 1: Directeur
- Voorbeeld 2: Professionals
- Voorbeeld 3: Teamleiders

Teamsuggestie: Brainstorm binnenkort samen over deze schil opbouw om je onderwijsontwerp verder te concretiseren. 

Valkuil voor komende tijd:

Maak een strakke planning met lezen, plaats die op de blog. 
Doe zoveel mogelijk samen (samenvattingen maken op blog, delen ontwerpen). Dat scheelt tijd. 

Winst voor komende tijd: 


Nieuwe organisatiekundige kennis doen en samen diep leren over lerende organisaties, vervolgens dit concretiseren in de eigen context.  

Heel veel plezier met jullie eerste start!

Mochten er vragen zijn, mail of skype Danielle dan. 
Dit bericht staat natuurlijk niet los van de begeleiding. 
Dus benut deze, ook buiten de bijeenkomsten om. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten