Totaal aantal pageviews

zondag 22 april 2012

Differentiatie-bericht voor Design Research 2012 Team

Beste Design Researchers, 

Zoals beloofd gaan wij nu differentieren in de groep. Deze differentiatieberichten worden op de algemene blog geplaatst met een link op jullie eigen blog, om de andere studenten zicht te geven op wat er gebeurt in de andere teams. Voor jullie hebben wij het volgende programma bedacht, voor de komende tijd, tot aan het einde van LA2. De komende bijeenkomsten vullen jullie dus in vanuit jullie eigen "Design-based Research Perspectief": 

Literatuur:

Eerder had ik op dit bericht al verwezen naar design-research bronnen. 
Bestel het basisboek en maak een programma op je blog om dit boek z.s.m. samen te lezen. 
Als je nog wacht op het bestellen van het boek, dan kun je alvast beginnen met deze website of dit korte behapbare paper van de Design-Based Research collective.


Teamsuggestie: 
Maak op je gezamenlijke blog een planning om deze literatuur efficient samen te lezen. 
Je kunt ervoor kiezen om samen een inleidend hoofdstuk of meerdere te lezen.
Daarna leest ieder bepaalde stukken en plaatst een samenvatting op de gezamenlijke blog. 
Zo win je tijd!

Webcolleges: 

Na een algemene inleiding, kun je samen deze webcolleges bekijken. Ook dit webcollege van het London Knowledge lab geeft je een beter idee van de aard van Design-based Research (DBR). 


Teamsuggestie: 
Wederom, probeer niet alles allemaal te bekijken. Mag natuurlijk wel. Maar je kunt wederom weer werk verdelen. 

Belangrijk ontwerppunten voor de komende tijd: 

Om DBR goed te kunnen uitvoeren moet worden gewerkt naar de volgende cyclus
Stappen 1 t/m 5 moeten jullie hebben doorlopen om in LA5 te kunnen implementeren en te meten.
Gebruik dit schooljaar nog om empirie te verzamelen en te beschrijven (theoretische kader LA5) rondom de effectiviteit van jouw gekozen onderwerp, die uiteindelijk gaan leiden tot een set met zogenaamde "design principes".Voor de komende tijd: 

1. Theoretisch kader verbeteren, aanvullen en solide makenTeamsuggestie: Wees kritisch op elkaars theoretisch kader. Het moet solide genoeg zijn (goede verkenning en kritisch genoeg, zie stap 3 en 4)

2. Komen tot een trapmodel op basis van theoretisch kader (wordt begeleid in de les, twee bijeenkomsten). Teamsuggestie: Geef feedback op elkaars trap op micro-niveau, deze moet echt tot in de puntjes uitgewerkt zijn en te meten, want dat gaan jullie ook echt doen, daadwerkelijk.

3. Destilleren van design-principes op basis van theoretisch kader. 


Teamsuggestie: Bedenk samen met Danielle een werkvorm, die jullie kunnen doen, om elkaars design principes aan te scherpen, tijdens bijv. een van de eerste live ontwerp sessies. 

4. Maken van leertaken (meetbare behapbare onderwijseenheden) als interventie. 


Teamsuggestie: Zoek samen naar een geschikt algemeen leertaakmodel, bijv. een prescriptief model of een model zoals aangereikt door jouw specifieke literatuur. 

5. Maken van pilot-opzet voor DBR met samenwerking erin, stap 2, en processtappen van het onderzoek (is al het logboek van LA5). 


Teamsuggestie: Brainstorm samen met de relevante literatuur erbij en vul in voor je eigen onderzoek. Gebruik een van de laatste design research sessies hiervoor. 

Valkuil voor komende tijd:

Maak een strakke planning met lezen en de webcolleges, plaat die op de blog. 
Dan vlotten jullie sneller in het DBR-ontwerp. 
Doe zoveel mogelijk samen (samenvattingen maken op blog, delen ontwerpen). Dat scheelt tijd. 

Winst voor komende tijd: 

Samen simultaan aan LA5 en LA2. 
Extra denktijd creeren in LA2 voor LA5. 
Dieper gaan in LA2 en ook echt de empirie concretiseren in effectieve leertaken. 

Heel veel plezier met jullie eerste start!

Mochten er vragen zijn, mail of skype Danielle dan. 
Dit bericht staat natuurlijk niet los van de begeleiding. 
Dus benut deze, ook buiten de bijeenkomsten om. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten