Totaal aantal pageviews

zondag 22 april 2012

Differentiatie-bericht voor Skills & Dream Team



Beste Skills & Dreamers, 

Zoals beloofd gaan wij nu differentieren in de groep. Deze differentiatieberichten worden op de algemene blog geplaatst met een link op jullie eigen blog, om de andere studenten zicht te geven op wat er gebeurt in de andere teams. Voor jullie hebben wij de volgende kennis en creatieve input samengesteld, voor de komende tijd, tot aan het einde van LA2. De komende bijeenkomsten vullen jullie dus in vanuit jullie eigen "Skills & Dreams (21st Century Skills/ICT, Zelfregulering & Big Ideas) Perspectief": 

Literatuur:


Teamsuggestie: 
Maak op je gezamenlijke blog een planning om deze literatuur efficient samen te lezen. 
Je kunt ervoor kiezen om samen een deel van een rapport, artikel of boek samen te lezen.
Daarna leest ieder bepaalde stukken en plaatst een samenvatting op de Skills & Dream blog. Zo win je tijd!

Plaatsen jullie ook leessuggesties die je zelf hebt op Dropbox? 
We geven de volgende leessuggesties: 

Rondom Generieke vaardigheden: 


Dit artikel is goed om samen te lezen als een Skills & Dreams team: Developing an instructional design strategy to support generic skills (Luca & Oliver, 2002).* (In ieder geval voor Corrie, Richard en Dianne, maar ook de rest) 


*Opmerking: Bedenk dat generieke vaardigheden, zoals 21st Century Skills zijn, vooral heel veel empirie hebben in hoger onderwijsliteratuur, waar ze al jaren bezig zijn met generieke vaardigheden. Uit deze kennisbasis, valt veel gedachtegoed te putten voor het PO en VO. 


Rondom Zelfsturing (verdelen onder Corrie, Richard en Dianne): 


Artikel Deci & Ryan


Artikel De Vries


Artikel Fosnot & Dolk


Artikel Van Hout Wolters

Rondom 21st Century Skills: 

Vanuit een ideevorming en ontwerpperspectief is het goed om de white papers te lezen van Amerikaanse en Engelse voorbeelden: P21 en ATC21S (2010) te lezen, plus de ROA samenvatting voor de Nederlandse situatie. (in ieder geval Bart, Monique en Helga) 

Rondom ICT: 

Goede bron om mee te starten is het Digital literacy rapport (2010) van Future Lab (in ieder geval Bart, Monique en Helga) 


Natuurlijk ook het Horizon Rapport 2012 en NMC op Intunes U (verdelen onder Bart, Monique, Helga en Inge in ieder geval) 


Kijk ook naar bericht van Danielle over Ibooks Author en Imovie. Verdiep je er alvast in, want als je straks gaat ontwerpen, dan ben je je de basiskennis al machtig (iedereen)


Rondom Big Ideas & Kernconcepten:


Vakken in Samenhang (2011) (Wereldorientatie voorbeeld) (Bart en Annemiek in ieder geval)


Bestellen boekje rondom Kernconcepten van Anje Ros (PO) (Annemiek in ieder geval)


Voorbeeld SLO Kernconcept voor VO (Voorbeeld uit andere context voor Inge)

Voorbeeld Wittering.nl  (Annemiek in ieder geval)


Artikel Greens et al 2004 en Wasserman 2007 (verdelen onder Annemiek, Bart en Inge in ieder geval) 

Webcolleges: 


Teamsuggestie: 


Wederom, probeer niet alles allemaal te bekijken. Probeer te verdelen (naar affiniteit en relevantie) dan kun je een samenvatting posten op de Skills & Dreams blog: 


Rondom 21st Century skills, kies samen een aantal uit dit enorm aanbod: 


Video over 21s en waarom het belangrijk is voor teacher education


Future-lab aanbod 

ATC21s-aanbod


Skills21-aanbod


Technology Integration in Education


Voorbeeld Challenge-based learning met onderzoek erbij


Math 2.0. (voor Inge) en ook een leuk interview Conrad Wolfram (voor Inge)


Rondom Big Ideas, door Danielle gemonteerd:


Webcollege Peter Teune, Wereldorientatie & Big Ideas (Bart en Annemiek in ieder geval)


Webcollege Hein van der Straaten, Rekenen & Big Ideas (PO-context)


Rondom Vraagsturing en Scaffolding, door Danielle gemonteerd:


Webcollege Jeroen van Andel, Over "Vraagsturing" (Vooral voor Corrie, Richard en ook Dianne, met een vertaalslag) plus de powerpoint


Webcollege Janneke van de Pol, Over Scaffolding (Belangrijk punt bij zelfgestuurd leren) plus de powerpoint


Webcollege Anje Ros, Over Differentiatie (Vooral Dianne maar ook Corrie en Richard) plus de powerpoint


Belangrijk ontwerppunten voor de komende tijd: 

Voor de komende tijd: 


1. Kies voor een ontwerpkern, bijv. 
- Voorbeeld 1: Kies voor 1 of 2 21st Century Skills
- Voorbeeld 2: Kies uit 1 hoofddomein, bijv. Wereldorientatie of Rekenen
- Voorbeeld 3: Kies voor een hoofdthema, bijv. Zelfregulerend leren


2. Kies een schil (middel van leren) hier om heen:
- Voorbeeld 1: Leren middels ICT
- Voorbeeld 2: Kernconcept/Big Idea/Integraal ontwerp 
- Voorbeeld 3: Project-onderwijs


3. Kies een schil om deze schil (leeromgeving) hier weer om heen:
- Voorbeeld 1: Gemengde klassen/leergroepen
- Voorbeeld 2: Authentieke leeromgeving, bijv. simulatie van een bedrijf of een 'wereld'**
- Voorbeeld 3: BPV, Bedrijven of zelf te kiezen leeromgeving geent op werkveld. 


*Bijv. een land, oorlogssituatie, actuele situatie in de regio, die een rijke leeromgeving kan zijn. 


4. Geef stake-holders een plaats in de verschillende schillen:
- Voorbeeld 1: Ouders (als experts of als coaches)
- Voorbeeld 2: Bedrijven of Experts of bepaalde kennisdomeinen
- Voorbeeld 3: Gemeentes, Pabo's, Hogescholen, Universiteiten en stagiares


5. Voorwerk verrichten: Probeer alvast kerndoelen/leerdoelen/competenties te vinden die op deze schilopbouw van toepassing zijn. Kies er twee of drie (nietmeer dan dat). 

Teamsuggestie: Brainstorm binnenkort samen over deze schil opbouw om je onderwijsontwerp verder te concretiseren. 

Valkuil voor komende tijd:

Maak een strakke planning met lezen en de webcolleges, plaats die op de blog. 
Dan vlotten jullie sneller in het Skills & Dreams-ontwerp. Doe zoveel mogelijk samen (samenvattingen maken op blog, delen ontwerpen). Dat scheelt tijd. 

Winst voor komende tijd: 


Komen tot een concreet ontwerp en mogelijkheden tot samenwerking op bepaalde vlakken. Je innovativiteit oprekken en komen tot een vernieuwend onderwijsontwerp. 

Heel veel plezier met jullie eerste start!

Mochten er vragen zijn, mail of skype Danielle dan. 
Dit bericht staat natuurlijk niet los van de begeleiding. 

1 opmerking:

  1. Hoi Danielle,

    Ik krijg de link van het artikel: ACT21S (2010)
    niet geopend. Kan ook aan mijn computer liggen...

    Gr Helga

    BeantwoordenVerwijderen