Totaal aantal pageviews

zondag 22 april 2012

Differentiatie-bericht Task-based Design Team

Beste Task-based Design-ontwerpers, 


Zoals beloofd gaan wij nu differentieren in de groep. Deze differentiatieberichten worden op de algemene blog geplaatst met een link op jullie eigen blog, om de andere studenten zicht te geven op wat er gebeurt in de andere teams. Voor jullie hebben wij de volgende kennis en creatieve input samengesteld, voor de komende tijd, tot aan het einde van LA2. De komende bijeenkomsten vullen jullie dus in vanuit jullie eigen "Task-based Design Perspectief": 

Literatuur:


Teamsuggestie: 
Maak op je gezamenlijke blog een planning om deze literatuur efficient samen te lezen. 
Je kunt ervoor kiezen om samen een deel van een rapport, artikel of boek samen te lezen.
Daarna leest ieder bepaalde stukken en plaatst een samenvatting op de Task-based Designblog. Stuur graag de link, ook. Dan kunnen wij nog beter differentieren als wij jullie focus weten. 

Plaatsen jullie ook leessuggesties die je zelf hebt op Dropbox, via jullie teamblog? 

We geven de volgende leessuggesties: 


Rondom Onderwijsontwerpmodellen en PCK: 

Bestel het boek van de 75 onderwijsmodellen, als je die al niet hebt. 
Bekijk samen nauwgezet de website van UC Denver.
Maak een top drie van relevante en interessante ontwerpmodellen voor jouw onderwijsontwerp. 
Plaats die op de gemeenschappelijke blog en geef elkaar feedback op deze keuze. 

Bestel ook het volgende boek van Ellen Klatter of download gratis.  
Het betreft een mbo publicatie, maar de informatie is erg relevant en transfeerbaar naar het po en vo. 

Basis-artikel van Janik et al. 2009 (Natuurkunde) maar zeer relevant ook voor Mark en Peter


Artikel van Mishra 2006


PCK & Natuurkunde: 

Te benaderen expert, Ellen Rohaan (MLI-docent) (als een groep, een afspraak maken?) en Eugenia Etkina  (Roel, benaderen voor basisartikelen via de mail).


Neem natuurlijk ook didactische rapporten Platform Beta Techniek mee, uiteraard. 


Kijk ook naar een heel interessant voorbeeld van de Smarter Science Framework van dit Canadees project (good practice). Dit zouden jullie kunnen gebruiken (naast de kerndoelen) voor jullie trapmodellen (wordt de komende bijeenkomsten begeleid). 


Hier nog een artikel over generieke vaardigheden en zelfregulatie, wat ook goed kan voorkomen in techniekprojecten, alleen lezen als je het nodig gaat hebben. 


Rondom Integratie van ICT-tools in je ontwerp: 


Kijk ook naar bericht van Danielle over Ibooks Author en Imovie. Verdiep je er alvast in, want als je straks gaat ontwerpen, dan ben je je de basiskennis al machtig (iedereen)

Webcolleges: 


Webcollege Beta Mentality Model (leerling doelgroepen) en bijbehorende website


Praktijkvoorbeelden bekijken ter inspiratie: 


Leraar 24, Techniek in het po


Leraar 24,  Techniek in vmbo


Voorbeeld Challenge-based learning met onderzoek erbij (inspiratie-voorbeeld, niet specifiek techniek, maar mooi voorbeeld)


The Physics of Superheroes (extra... meer door  fun als je extra tijd hebt, maar de kern is best leuk)

Rondom Vraagsturing en Scaffolding, door Danielle gemonteerd:

Webcollege Janneke van de Pol, Over Scaffolding (Belangrijk punt, zeker als de ontwerpen meer projectgericht gaan worden) plus de powerpoint

Webcollege Anje Ros, Over Differentiatie plus de powerpoint


Teamsuggestie: 

Wederom, probeer niet alles allemaal te bekijken. Probeer te verdelen (naar affiniteit en relevantie) dan kun je een samenvatting posten op de Task-based Design blog: 

Belangrijk ontwerppunten voor de komende tijd: 

Voor de komende tijd: 

1. Kies voor een model, zie boek UC Denver/Coppoolse, bijv. 
- Voorbeeld 1: 4C/ID model
- Voorbeeld 2: Projectgericht werken
- Voorbeeld 3: Discovery learning


2. Definieer een kennisbasis in Prezi, met de belangrijkste theorie en concepten die je leerlingen, deelnemers wil leren. 
- Voorbeeld 1: Zwaartekracht
- Voorbeeld 2: Massa
- Voorbeeld 3: Weerstand 

3. Kies een schil (middel van leren) hier om heen:
- Voorbeeld 1: Leren middels ICT
- Voorbeeld 2: Integraal ontwerp 
- Voorbeeld 3: Project-onderwijs

4. Kies een schil om deze schil (leeromgeving) hier weer om heen:
- Voorbeeld 1: Gemengde klassen/leergroepen
- Voorbeeld 2: Authentieke leeromgeving, bijv. simulatie van een bedrijf of een 'wereld'*
- Voorbeeld 3: BPV, Bedrijven of zelf te kiezen leeromgeving geent op werkveld. 

*Bijv. een ontwerpsituatie, actuele situatie in de regio, die een rijke leeromgeving kan zijn. 

5. Geef stake-holders een plaats in de verschillende schillen**:
- Voorbeeld 1: Ouders (als experts of als coaches)
- Voorbeeld 2: Bedrijven of Experts of bepaalde kennisdomeinen
- Voorbeeld 3: Gemeentes, Pabo's, Hogescholen, Universiteiten en stagiaires


**denk ook aan onderwijsnetwerken oprichten net zoals ze deden in het Universum programma 

6. Voorwerk verrichten: Probeer alvast kerndoelen/leerdoelen/competenties te vinden die op deze schilopbouw van toepassing zijn. Kies er twee of drie (nietmeer dan dat). 

Teamsuggestie: Brainstorm binnenkort samen over deze schil opbouw om je onderwijsontwerp verder te concretiseren. 

Valkuil voor komende tijd:

Maak een strakke planning met lezen en de webcolleges, plaats die op de blog. 
Dan vlotten jullie sneller in het Task-based Design Perspectief-ontwerp. Doe zoveel mogelijk samen (samenvattingen maken op blog, delen ontwerpen). Dat scheelt tijd. 

Winst voor komende tijd: 

Komen tot een concreet ontwerp en mogelijkheden tot samenwerking op bepaalde vlakken. Je innovativiteit oprekken en komen tot een vernieuwend onderwijsontwerp. 

Heel veel plezier met jullie eerste start!

Mochten er vragen zijn, mail of skype Danielle dan. 
Dit bericht staat natuurlijk niet los van de begeleiding. 
Dus benut deze, ook buiten de bijeenkomsten om. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten