Totaal aantal pageviews

zondag 22 april 2012

Differentiatie-bericht voor Skills & Dream Team



Beste Skills & Dreamers, 

Zoals beloofd gaan wij nu differentieren in de groep. Deze differentiatieberichten worden op de algemene blog geplaatst met een link op jullie eigen blog, om de andere studenten zicht te geven op wat er gebeurt in de andere teams. Voor jullie hebben wij de volgende kennis en creatieve input samengesteld, voor de komende tijd, tot aan het einde van LA2. De komende bijeenkomsten vullen jullie dus in vanuit jullie eigen "Skills & Dreams (21st Century Skills/ICT, Zelfregulering & Big Ideas) Perspectief": 

Literatuur:


Teamsuggestie: 
Maak op je gezamenlijke blog een planning om deze literatuur efficient samen te lezen. 
Je kunt ervoor kiezen om samen een deel van een rapport, artikel of boek samen te lezen.
Daarna leest ieder bepaalde stukken en plaatst een samenvatting op de Skills & Dream blog. Zo win je tijd!

Plaatsen jullie ook leessuggesties die je zelf hebt op Dropbox? 
We geven de volgende leessuggesties: 

Rondom Generieke vaardigheden: 


Dit artikel is goed om samen te lezen als een Skills & Dreams team: Developing an instructional design strategy to support generic skills (Luca & Oliver, 2002).* (In ieder geval voor Corrie, Richard en Dianne, maar ook de rest) 


*Opmerking: Bedenk dat generieke vaardigheden, zoals 21st Century Skills zijn, vooral heel veel empirie hebben in hoger onderwijsliteratuur, waar ze al jaren bezig zijn met generieke vaardigheden. Uit deze kennisbasis, valt veel gedachtegoed te putten voor het PO en VO. 


Rondom Zelfsturing (verdelen onder Corrie, Richard en Dianne): 


Artikel Deci & Ryan


Artikel De Vries


Artikel Fosnot & Dolk


Artikel Van Hout Wolters

Rondom 21st Century Skills: 

Vanuit een ideevorming en ontwerpperspectief is het goed om de white papers te lezen van Amerikaanse en Engelse voorbeelden: P21 en ATC21S (2010) te lezen, plus de ROA samenvatting voor de Nederlandse situatie. (in ieder geval Bart, Monique en Helga) 

Rondom ICT: 

Goede bron om mee te starten is het Digital literacy rapport (2010) van Future Lab (in ieder geval Bart, Monique en Helga) 


Natuurlijk ook het Horizon Rapport 2012 en NMC op Intunes U (verdelen onder Bart, Monique, Helga en Inge in ieder geval) 


Kijk ook naar bericht van Danielle over Ibooks Author en Imovie. Verdiep je er alvast in, want als je straks gaat ontwerpen, dan ben je je de basiskennis al machtig (iedereen)


Rondom Big Ideas & Kernconcepten:


Vakken in Samenhang (2011) (Wereldorientatie voorbeeld) (Bart en Annemiek in ieder geval)


Bestellen boekje rondom Kernconcepten van Anje Ros (PO) (Annemiek in ieder geval)


Voorbeeld SLO Kernconcept voor VO (Voorbeeld uit andere context voor Inge)

Voorbeeld Wittering.nl  (Annemiek in ieder geval)


Artikel Greens et al 2004 en Wasserman 2007 (verdelen onder Annemiek, Bart en Inge in ieder geval) 

Webcolleges: 


Teamsuggestie: 


Wederom, probeer niet alles allemaal te bekijken. Probeer te verdelen (naar affiniteit en relevantie) dan kun je een samenvatting posten op de Skills & Dreams blog: 


Rondom 21st Century skills, kies samen een aantal uit dit enorm aanbod: 


Video over 21s en waarom het belangrijk is voor teacher education


Future-lab aanbod 

ATC21s-aanbod


Skills21-aanbod


Technology Integration in Education


Voorbeeld Challenge-based learning met onderzoek erbij


Math 2.0. (voor Inge) en ook een leuk interview Conrad Wolfram (voor Inge)


Rondom Big Ideas, door Danielle gemonteerd:


Webcollege Peter Teune, Wereldorientatie & Big Ideas (Bart en Annemiek in ieder geval)


Webcollege Hein van der Straaten, Rekenen & Big Ideas (PO-context)


Rondom Vraagsturing en Scaffolding, door Danielle gemonteerd:


Webcollege Jeroen van Andel, Over "Vraagsturing" (Vooral voor Corrie, Richard en ook Dianne, met een vertaalslag) plus de powerpoint


Webcollege Janneke van de Pol, Over Scaffolding (Belangrijk punt bij zelfgestuurd leren) plus de powerpoint


Webcollege Anje Ros, Over Differentiatie (Vooral Dianne maar ook Corrie en Richard) plus de powerpoint


Belangrijk ontwerppunten voor de komende tijd: 

Voor de komende tijd: 


1. Kies voor een ontwerpkern, bijv. 
- Voorbeeld 1: Kies voor 1 of 2 21st Century Skills
- Voorbeeld 2: Kies uit 1 hoofddomein, bijv. Wereldorientatie of Rekenen
- Voorbeeld 3: Kies voor een hoofdthema, bijv. Zelfregulerend leren


2. Kies een schil (middel van leren) hier om heen:
- Voorbeeld 1: Leren middels ICT
- Voorbeeld 2: Kernconcept/Big Idea/Integraal ontwerp 
- Voorbeeld 3: Project-onderwijs


3. Kies een schil om deze schil (leeromgeving) hier weer om heen:
- Voorbeeld 1: Gemengde klassen/leergroepen
- Voorbeeld 2: Authentieke leeromgeving, bijv. simulatie van een bedrijf of een 'wereld'**
- Voorbeeld 3: BPV, Bedrijven of zelf te kiezen leeromgeving geent op werkveld. 


*Bijv. een land, oorlogssituatie, actuele situatie in de regio, die een rijke leeromgeving kan zijn. 


4. Geef stake-holders een plaats in de verschillende schillen:
- Voorbeeld 1: Ouders (als experts of als coaches)
- Voorbeeld 2: Bedrijven of Experts of bepaalde kennisdomeinen
- Voorbeeld 3: Gemeentes, Pabo's, Hogescholen, Universiteiten en stagiares


5. Voorwerk verrichten: Probeer alvast kerndoelen/leerdoelen/competenties te vinden die op deze schilopbouw van toepassing zijn. Kies er twee of drie (nietmeer dan dat). 

Teamsuggestie: Brainstorm binnenkort samen over deze schil opbouw om je onderwijsontwerp verder te concretiseren. 

Valkuil voor komende tijd:

Maak een strakke planning met lezen en de webcolleges, plaats die op de blog. 
Dan vlotten jullie sneller in het Skills & Dreams-ontwerp. Doe zoveel mogelijk samen (samenvattingen maken op blog, delen ontwerpen). Dat scheelt tijd. 

Winst voor komende tijd: 


Komen tot een concreet ontwerp en mogelijkheden tot samenwerking op bepaalde vlakken. Je innovativiteit oprekken en komen tot een vernieuwend onderwijsontwerp. 

Heel veel plezier met jullie eerste start!

Mochten er vragen zijn, mail of skype Danielle dan. 
Dit bericht staat natuurlijk niet los van de begeleiding. 

Differentiatie-bericht voor Design Research 2012 Team

Beste Design Researchers, 

Zoals beloofd gaan wij nu differentieren in de groep. Deze differentiatieberichten worden op de algemene blog geplaatst met een link op jullie eigen blog, om de andere studenten zicht te geven op wat er gebeurt in de andere teams. Voor jullie hebben wij het volgende programma bedacht, voor de komende tijd, tot aan het einde van LA2. De komende bijeenkomsten vullen jullie dus in vanuit jullie eigen "Design-based Research Perspectief": 

Literatuur:

Eerder had ik op dit bericht al verwezen naar design-research bronnen. 
Bestel het basisboek en maak een programma op je blog om dit boek z.s.m. samen te lezen. 
Als je nog wacht op het bestellen van het boek, dan kun je alvast beginnen met deze website of dit korte behapbare paper van de Design-Based Research collective.


Teamsuggestie: 
Maak op je gezamenlijke blog een planning om deze literatuur efficient samen te lezen. 
Je kunt ervoor kiezen om samen een inleidend hoofdstuk of meerdere te lezen.
Daarna leest ieder bepaalde stukken en plaatst een samenvatting op de gezamenlijke blog. 
Zo win je tijd!

Webcolleges: 

Na een algemene inleiding, kun je samen deze webcolleges bekijken. Ook dit webcollege van het London Knowledge lab geeft je een beter idee van de aard van Design-based Research (DBR). 


Teamsuggestie: 
Wederom, probeer niet alles allemaal te bekijken. Mag natuurlijk wel. Maar je kunt wederom weer werk verdelen. 

Belangrijk ontwerppunten voor de komende tijd: 

Om DBR goed te kunnen uitvoeren moet worden gewerkt naar de volgende cyclus
Stappen 1 t/m 5 moeten jullie hebben doorlopen om in LA5 te kunnen implementeren en te meten.
Gebruik dit schooljaar nog om empirie te verzamelen en te beschrijven (theoretische kader LA5) rondom de effectiviteit van jouw gekozen onderwerp, die uiteindelijk gaan leiden tot een set met zogenaamde "design principes".Voor de komende tijd: 

1. Theoretisch kader verbeteren, aanvullen en solide makenTeamsuggestie: Wees kritisch op elkaars theoretisch kader. Het moet solide genoeg zijn (goede verkenning en kritisch genoeg, zie stap 3 en 4)

2. Komen tot een trapmodel op basis van theoretisch kader (wordt begeleid in de les, twee bijeenkomsten). Teamsuggestie: Geef feedback op elkaars trap op micro-niveau, deze moet echt tot in de puntjes uitgewerkt zijn en te meten, want dat gaan jullie ook echt doen, daadwerkelijk.

3. Destilleren van design-principes op basis van theoretisch kader. 


Teamsuggestie: Bedenk samen met Danielle een werkvorm, die jullie kunnen doen, om elkaars design principes aan te scherpen, tijdens bijv. een van de eerste live ontwerp sessies. 

4. Maken van leertaken (meetbare behapbare onderwijseenheden) als interventie. 


Teamsuggestie: Zoek samen naar een geschikt algemeen leertaakmodel, bijv. een prescriptief model of een model zoals aangereikt door jouw specifieke literatuur. 

5. Maken van pilot-opzet voor DBR met samenwerking erin, stap 2, en processtappen van het onderzoek (is al het logboek van LA5). 


Teamsuggestie: Brainstorm samen met de relevante literatuur erbij en vul in voor je eigen onderzoek. Gebruik een van de laatste design research sessies hiervoor. 

Valkuil voor komende tijd:

Maak een strakke planning met lezen en de webcolleges, plaat die op de blog. 
Dan vlotten jullie sneller in het DBR-ontwerp. 
Doe zoveel mogelijk samen (samenvattingen maken op blog, delen ontwerpen). Dat scheelt tijd. 

Winst voor komende tijd: 

Samen simultaan aan LA5 en LA2. 
Extra denktijd creeren in LA2 voor LA5. 
Dieper gaan in LA2 en ook echt de empirie concretiseren in effectieve leertaken. 

Heel veel plezier met jullie eerste start!

Mochten er vragen zijn, mail of skype Danielle dan. 
Dit bericht staat natuurlijk niet los van de begeleiding. 
Dus benut deze, ook buiten de bijeenkomsten om. 







dinsdag 17 april 2012

Bloglinks Ontwerpbureau naar Danielle

Kan het onderwerpteam van Marc, Peter en Roel (task design) en het team van Marijke, Kirsten en Pieter (professionalisering docent) de link naar hun "ontwerpbureau"-blog sturen, als deze in de steigers staat?

Dan kan Harrie meekijken en een keuze maken. 

Dank, Dimphy en Danielle

maandag 16 april 2012

MAPP en Dissertatie Snow

De links zijn aangepast in het originele blogbericht. 

Veel leesplezier!

Workshops en presentaties 16 april

Input voor samenstelling van ontwerpteams (invullen in eerste uur van de bijeenkomst). Nickname is een naam die je echte naam niet bloot geeft.

Presentatie over ontwerpteams

Workshop van Ankie Hendriks, senior consultant Dienst Onderwijs en Onderzoek (presentatie)
Lokaal: 324

Workshop Anje Ros, lector Lectoraat Leren & Innoveren (geen presentatie, werkvorm)
Lokaal: 313

Workshop Danielle de Boer, docent/onderzoeker MLI en MLE (presentatie)
Vaste LA2 lokaal

Het resultaat is geworden:

Prezi leden ontwerpteams, de ontwerpbureaus staan ook op de blog aan de rechterkolom.






woensdag 4 april 2012

Vooruit lezen op groot artikel voor 4 Juni


Leestip: Wil je alvast vooruit lezen, omdat je alles netjes op orde hebt? Begin dan alvast de verdiepende literatuur van Van de Pol te lezen voor de Scaffolding bijeenkomst. Dat is een van de dikste artikel van dit LA, het is verdiepend op het basisartikel uit LA5 over scaffolding. Lees dus eerst basisartikel LA5 (voor observatie) en daarna Van de Pol, verdiepend, let op 54 pagina's in het Engels, dus begin er vroeg aan!

Mocht je alvast een aantal (zelfgemonteerde) webcolleges bekijken, laat ze dan rustig laden. Ze verschijnen uiteindelijk wel, maar omdat de bestanden zwaar zijn (en te groot voor youtube), duurt het even. 

Flowbeschrijving

Graag ook allemaal jullie flowbeschrijving plaatsen (de meeste hebben dat gedaan). We gebruiken jouw persoonlijke flowmoment namelijk in een sessie met ontwerpteams.

Graag ook de flowopdracht plaatsen op 1 van jullie blogs en de link naar Danielle sturen, die maakt 1 centraal bericht: danielle.deboer@fontys.nl

Dank! Groet, Danielle